vonapa

Alla inlägg den 3 augusti 2009

Av J Von Apa - 3 augusti 2009 20:48


I dagens Aftonbladet kan man läsa om en undersökning som visar på djurens intelligens. Djur är betydligt klokare och mer lik oss människor än vi någonsin har trott.

Grisar

Grisar tycker om att spela tv-spel. I ett test fick några grisar spela ett enkelt spel med joystick där de belönades med godis när de var duktiga. Djuren både fattade och gillade spelet.

Dessutom kan de planera och gömma mat för andra, lära sig att reglera rumstemperatur och belysning, minnas egenskaper hos trettio andra grisar och veta sin egen plats i hierarkin.


Kor

Vid ett experiment när man fäste elektroder på kornas huvud kunde man registrera att de kände eufori när de ställdes inför intellektuella utmaningar.

De har starka vänskapsband med två till fyra kompisar som de väljer att hänga mest med. Dessutom kan de ha fiender i åratal.

De känner stark lycka, smärta, rädsla och oro för framtiden. Och är väldigt erotiska.


Får

Får kan känna glädje, rädsla, lycka och saknad.

De har livslånga vänskapsband med andra får och kan springa och hälsa på människor de träffat och tyckt om för flera år sedan. Med hjälp av syn, hörsel och doft kan de läsa av andra individers känslor. De gillar glada människor och backar undan när det kommer någon som är sur.


Fårhjärnan och människohjärnan fungerar på samma sätt när det gäller hur de gör för att medvetet känna igen sin omgivning. Och de har ett fenomenalt minne. Två år efter att man visat bilder på andra okända får kunde testfåren minnas fler än 50 ansikten. Kor, hästar och getter är troligtvis lika bra som fåren på det.

Av J Von Apa - 3 augusti 2009 20:16

Jag var in på en asvidrig blogg med groteska och vidriga bilder. Det är tydligen en väldigt populär blogg med många besökare. Jag kan bara gissa vad för slags pervon som besöker en sådan blogg och vilket slags pervo som skriver i den. Högst motbjudande bilder av erigerade kukar, kvinnoansikten inspetade med s osv osv. Skrollade iaf ner och fann en rätt intressant bild med frågan "Vilken är mest lik din egen?"

Mitt svar skulle nog bli nr 24, den gamla hederliga camel-toen.

Ur ett bögperspektiv så var den här bilden rätt informativ och underhållande. Vad tycker du?

Av J Von Apa - 3 augusti 2009 17:09

So you think you can dance?

I dont think so m8!

Av J Von Apa - 3 augusti 2009 16:37

Pust vad skönt att första arbetspasset är avklarat! Inte för att det var särskilt jobbigt men det var asvarmt just idag, när det har varit skitväder under hela sommaren. Så typiskt! Hela gården var vandaliserad som det brukar vara efter ett sommarlov. Det verkar som att dagens kids inte har bättre saker för sig om somrarna än att sabotera. Hela staketet var trasigt, ölburkar fick plockas upp i buskarna och under en påse fann man en bajskorv full med maskar i! Som tur var så var den inte på våran sida så vi slapp ta reda på den. Så åkte jag på ett hembesök också. Det gick finfint trots att jag inte var säker på vart det låg. Jag drog ut en karta och väl framme såg jag att det var precis vid Setarehs hus!

Det var rätt kul att träffa mina kollegor och alla barnen (7/24)

De hade vuxit och de flesta hade fått ett mycket rikare språk vilket var kul!


Nu ska potatis kokas och huvudet ska vilas efter gassande solsken!

Av J Von Apa - 3 augusti 2009 06:21

Usch vad jag sovit dåligt inatt. Oroat mig över att försova mig första dagen på terminen. Orolig trots att jag ställde två väckarklockor (de har inte ringt ännu). Jag drömde att jag vaknade 9.30 dvs att jag försovit mig 2,5 h. Jag tror att det bara har hänt mig en gång under hela mitt yrkesliv att jag försovit mig och självklart var det när vi hade personalmöte med chefen och alla anställda, fast det var på ett helt annat ställe... Nu är jag iaf i god tid och hinner tex blogga.

Ovido - Quiz & Flashcards