vonapa

Alla inlägg under augusti 2009

Av J Von Apa - 21 augusti 2009 13:06

Ramadan – så går det till

 Ramadan är fastemånaden i islam. Det är den nionde månaden i den muslimska kalendern. Eftersom islam följer månåret infaller ramadan under olika perioder varje år.

Under fastan ska man rikta extra mycket uppmärksamhet mot Gud.

Mellan soluppgången och solnedgången ska man inte äta eller dricka. Efter mörkrets inbrott äter man tillsammans, ofta hela natten.

Man ska också avstå från sex under dygnets ljusa timmar och man ska inte ta illa om andra. Däremot ska man skänka gåvor eller pengar till fattiga.

Gravida, äldre, sjuka och personer med vissa yrken behöver inte fasta. Barn måste inte fasta om de själva inte vill det.

Ramadan är en av islams fem pelare. De andra är Shahada (trosbekännelsen), Salat (bönen), Zakat (allmosegivande) och Haddj (vallfärden till Mekka).

Svensk Handel uppger att ramadan i Sverige omsätter omkring en miljard kronor i dagligvaruhandeln varje år.

Källa: Nationalencyklopedin och Wikipedia.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5673506.ab

Av J Von Apa - 20 augusti 2009 19:43

Vi har fått en ny kaffemaskin till mitt jobb. Jag snackar inte om en vanlig kaffekokare, nej! nej! Den här makapären kan göra vanligt kaffe, cappuchino, varm choklad, mocca och en drös andra sorters kaffe som jag inte kan uttala. Jag stod och fingrade där på knapparna och kunde inte bestämma mig, så jag tog en svart med lite socker... VÄLDIGT modig kille jag är va?

Av J Von Apa - 20 augusti 2009 13:06

"Hon kan vara en han. Den 18-åriga 800-meterssensationen Caster Semenya vann VM-finalen på 800 meter i fullständigt överlägsen stil. Men IAAF har ännu inte utrett om hon är en man eller en kvinna."


http://sport.msn.se/friidrott/news/8516653/guldmedaljor-utreds---kan-vara-man

Av J Von Apa - 19 augusti 2009 22:58

Applikationen Pet society på Facebook är nog V Ä R L D E N S mest gulliga spel! Har du det inte så lär du skaffa och bli beroende! Som world of warcraft fast för 4-åriga flickor!

Av J Von Apa - 19 augusti 2009 17:03

För att roa mig brukar jag ibland när jag exempelvis väntar på bussen eller någon vän tänka att om jag var tvungen att välja ett plagg som nästa person som går förbi bär, vilket plagg skulle det då vara... Ofta funderar iaf jag på om folk bryr sig om hur de ser ut! Det blir oftast valet mellan strumpor eller sjal...

Av J Von Apa - 19 augusti 2009 12:39

Jag vill hem och lira!

Av J Von Apa - 18 augusti 2009 13:51

"Be en bön till Gud — via webben, och länka gärna din och andras böner till twitter eller facebook. Det är Svenska kyrkans nya modell för att få uppmärksamhet inför kyrkovalet. Kampanjen inkluderar också bön i mobiltelefonen (max 160 tecken)"...


http://www.metro.se/2009/08/18/90822/be-en-bon-till-gud-nu-i-mobilen/

Av J Von Apa - 17 augusti 2009 23:05

En gammal föredetta vän har gift sig. Kan det bli mer dekadent så säg?

Ovido - Quiz & Flashcards