vonapa

Alla inlägg den 17 november 2009

Av J Von Apa - 17 november 2009 21:39

Jag har tre frågor:


 


  1. 1. Varför den asiatiska musiken?
  2. 2. Vad gör dom med såsen i skålen?
  3. 3. Får man smaka?
Av J Von Apa - 17 november 2009 19:29

 

Ser du kvinnan spinna klockvis så betyder det att att du använder högersidan av din hjärna. Spinner kvinnan åt det andra hållet så använder du vänstra hjärnhalvan.


Hjärnhalvornas olika förmågor

"Hos de allra flesta, även hos många vänsterhänta, finner man samma fördelning av förmågor mellan hemisfärerna. Den vänstra halvan rymmer medvetande, språkförmåga i både tal och skrift, matematik, logik, analysförmåga samt jagets historiska aspekter och framtidsplaner. Den arbetar sekventiellt, vilket innebär att den koncentrerar sig på en sak i taget. Högra halvan står för omedvetna förmågor som intuition, kreativitet, helhetsuppfattning, känslosamhet, orienteringsförmåga, formkänsla, igenkänning av ansikten, tolkning av ansiktsuttryck och musikalitet. Den håller sig till det som finns här och nu men arbetar med många olika saker samtidigt".


Jag ser kvinnan spinna klockvis. Jag undrar dock var hennes kläder är och om hon inte blir jävligt snurrig av att hålla på sådär?

Av J Von Apa - 17 november 2009 19:11

 


Julen är en tid då kråset skall smörjas med fläsk! Jag som inte äter fläsk men ändå vill ha julmat har lite problem med vissa av de traditionella rätterna. bollarna, korvarna och Jansson är ju inga problem då man lätt hittar vegetariska alternativ i våra vanliga mataffärer om man önskar sig sånt. Det är den där förbannade

skinkan som kan bli ett problem, men jag hittade ett fint recept på helt likfri julskinka!

"Torra Ingredienser:
• 4.5 dl. Rent glutenmjöl (vetegluten)
• 1.2 dl. Sojamjöl alt. Kikärtsmjöl
• 1.2 dl. Jästflingor (bjäst)
• 2 tsk. Lökpulver
• 1 tsk. Rostad Vitlök alt. en klyfta vitlök
• 3 tsk. Salt
• 0.5 tsk Vitpeppar
Blöta Ingredienser:
• 320 g. Fast tofu
• 3.5 dl. Vatten
• 0.5 msk. Sojasås
• 2.5 msk. Rödbetsaft
• 1 msk. Matolja
Buljong:
• 5 dl. Vatten
• 1 st. Tärning buljong
• 2 msk. Matolja

Tillagning:
Blanda alla blöta ingredienser i en matberedare och mixa till en jämn sås. Såsens färg skall vara intensivt rosa. Mer rödbetspad kan tillsättas om det behövs. Häll ner de torra ingredienserna i en bakmaskin eller en hushållsmaskin med knådstänger. Tillsätt såsen och låt allt blandas till en mättad deg. Sätt på ugnen på 150-175 graders värme. Dela degen i två och placera ut vardera i en oljad ugnsform stor nog att låta degen växa i. Sjud upp buljongen medens degen vilar i ugnsformen. Häll sakta en tredjedel utav buljongen över degen när buljongen sjudit upp. Täck formen med folie och ställ in i ugnen. Låt den bakas i 30 minuter. Tillsätt ytterligare en tredjedel utav buljongen och låt baka i 30 minuter till. Vänd sedan försiktigt på degen och häll över det sista utav buljongen. Baka degen ytterligare i 30-40 minuter. Ta ut degen och låt den svalna under foliet. När degen är sval så går det bra att griljera och ungsgrilla skinkan. Ställ på julbordet eller skiva upp och ha på julvörten.
En griljering gör du enkelt genom att blanda senap med lite sojagrädde. Pensla detta på skinkan och sila över ströbröd. Grilla i ugnen 225 grader i ca. 10 minuter eller tills griljeringen börjat få färg."

Av J Von Apa - 17 november 2009 18:06

Inte nog med att dom hostar, rapar, pruttar, kissar och bajsar ner allt de rör vid, de SPYR dessutom ner en också! Ok nu låter jag som värsta child-hatern men jag måste ju uttrycka mig på ett "roligare" sätt. Nåväl, mitt i mellanmålet satt en pöjk bredvid mig och han hade konstiga harkelljud för sig, så hostade han till lite och vips så var bordet, golvet och hela han indränkt i kräks. Jag fick naturligtvis sanera allt och alla barnen satt som stora frågetecken runt bordet. För att avdramatisera det hela så sa jag bara "hoppsan, det är sånt som händer" och att det inte var någon fara. Min kollega gick lugnt och sansat och tog med honom till skötrummet och gjorde honom ren och böt kläder på honom medans min tredje kollega (den hysteriska virrpannan) HOPPADE upp ur stolen och gapade om att ringa hans mamma och stressade upp alla barnen. Jag blir fan vansinnig på henne ibland!

Av J Von Apa - 17 november 2009 07:51

Jag vaknade seriöst av att jag grymtade som en gris! Bara jag inte har fått baconfebern!

Antagligen har jag väll fått den redan utan att jag har märkt det. Jag jobbar liksom med massvis av kids som inte har gått i Ribbings etikettskola. De nyser en rakt i ansikter/tallriken, torkar av sig snoret på mina kläder utan att blinka och så hostar de en rakt i anletet. Dessutom åker jag kommunala färdmedel till och från jobbet.

Oink oink på er!

Ovido - Quiz & Flashcards