vonapa

Direktlänk till inlägg 22 september 2009

Att koka en jävla potät

Av J Von Apa - 22 september 2009 18:24


Jag blir fan förvånad över folks okunskaper i köket! Jag läste igår om en kille som frågade hur man kokar potatis! Skrattretande tycker många, en bra fråga tycker andra...



Tillagning 

Oskalad potatis: Borsta potatisen väl. Lägg den i en kastrull och häll på varmt eller kallt vatten så att det når upp till de översta potatisarna. Salt behövs inte, det tränger inte igenom skalet.

Råskalad potatis: Skölj potatisen och skala den med potatisskalare. Häll på vatten och tillsätt salt.

 

 

Färsk potatis: Borsta eller skrapa potatisen. Lägg den i kokande saltat vatten, gärna med några dillkvistar eller -stjälkar.

Koka alltid upp potatisen så snabbt som möjligt. Minska sedan värmen och koka den mjuk under lock. Känn efter med en provnål. Häll av kokvattnet. Låt potatisen ånga av utan lock någon minut, gärna över värmen.

Servera potatisen nykokt. Vid varmhållning förstörs C- vitaminet.

 

 

Pressad potatis: Koka potatisen råskalad och häll av vattnet. Pressa den genom purépress direkt i en värmd serveringsskål.

Servera potatisen omedelbart.

 

 

Koktider: vinterpotatis 20-25 min färsk potatis 10-20 min

Mjöliga potatissorter passar bra att ångkoka. Att koka i ånga är en skonsam tillagningsmetod. Vid ångkokning använder man en kastrull med kokande vatten och en ånginsats. Den kan antingen ha perforerad botten och placeras ovanpå kastrullen eller vara helt perforerad och hoppfällbar och sättas inuti kastrullen. Överst läggs ett tättslutande lock. Potatisen läggs i ånginsatsen.

Eftersom inga smakämnen lakas ut i kokvattnet behöver inte salt tillsättas. Koktiden kan bli något längre än vid kokning i vatten.


 
 
Draken

Draken

22 september 2009 18:32

Ja det finns folk till allt, vissa kan väldigt mycket om matlagning medans andra är helt bakom flötet när det gäller matlagning.

http://draken.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av J Von Apa - 15 februari 2011 18:03

TASK

Av J Von Apa - 4 november 2010 20:21

Ny mob. Messa ditt nr med namn. Gamla nr finns på andra telefonen. Orka föra över... Annars kan du lägga in ditt nr på FB så har jag det på mobben också! ...

Av J Von Apa - 20 oktober 2010 20:58

Kan folk sluta skriva om min blogg på facebook så att alla ser. Jag har faktiskt kollegor och familjemedlemmar som jag inte vill ska läsa den. Jag skyltar direkt inte med era bloggar! grr! Vill du ha den så fråga i ett diskret mail... ...

Av J Von Apa - 12 oktober 2010 23:24

Ni vet väl att Jag bloggar på annan adress numer. Om du har missat det så är det bara att fråga vilken... ...

Av J Von Apa - 12 oktober 2010 23:23


Idag börjar man fira upp de chilenska gruvarbetarna som sitter fast i en gruva 622 meter under marken. Enligt den chilenska tidningen El Mercurio bör man för varje räddad gruvarbetare räkna på knappt en timme; Först 20 minuter att hissa ner buren, ...

Ovido - Quiz & Flashcards