vonapa

Alla inlägg den 22 september 2009

Av J Von Apa - 22 september 2009 18:24


Jag blir fan förvånad över folks okunskaper i köket! Jag läste igår om en kille som frågade hur man kokar potatis! Skrattretande tycker många, en bra fråga tycker andra...



Tillagning 

Oskalad potatis: Borsta potatisen väl. Lägg den i en kastrull och häll på varmt eller kallt vatten så att det når upp till de översta potatisarna. Salt behövs inte, det tränger inte igenom skalet.

Råskalad potatis: Skölj potatisen och skala den med potatisskalare. Häll på vatten och tillsätt salt.

 

 

Färsk potatis: Borsta eller skrapa potatisen. Lägg den i kokande saltat vatten, gärna med några dillkvistar eller -stjälkar.

Koka alltid upp potatisen så snabbt som möjligt. Minska sedan värmen och koka den mjuk under lock. Känn efter med en provnål. Häll av kokvattnet. Låt potatisen ånga av utan lock någon minut, gärna över värmen.

Servera potatisen nykokt. Vid varmhållning förstörs C- vitaminet.

 

 

Pressad potatis: Koka potatisen råskalad och häll av vattnet. Pressa den genom purépress direkt i en värmd serveringsskål.

Servera potatisen omedelbart.

 

 

Koktider: vinterpotatis 20-25 min färsk potatis 10-20 min

Mjöliga potatissorter passar bra att ångkoka. Att koka i ånga är en skonsam tillagningsmetod. Vid ångkokning använder man en kastrull med kokande vatten och en ånginsats. Den kan antingen ha perforerad botten och placeras ovanpå kastrullen eller vara helt perforerad och hoppfällbar och sättas inuti kastrullen. Överst läggs ett tättslutande lock. Potatisen läggs i ånginsatsen.

Eftersom inga smakämnen lakas ut i kokvattnet behöver inte salt tillsättas. Koktiden kan bli något längre än vid kokning i vatten.


Av J Von Apa - 22 september 2009 17:54

Många tycker att hösten är en jobbig och deprimerande årstid. Jag tycker däremot att det är en mysig årstid då man kan tända ljus och dricka gott té med regnet utanför och alla vackra löv i olika färger. Att pulsa runt i löv är någonting  fantastiskt härligt och alla känner väll igen doften av höst?

"Känner du dig ändå trött och smådeppig så är det ingen fara på taket! Det är inte livet som sådant som blivit sämre utan dina hormoner som reagerar på det snabbt fallande mörkret".


 


Av J Von Apa - 22 september 2009 13:44

"Gudrun, hur duktig är du på att dansa?

– Ja, det beror väl på vem du frågar, varför undrar du det? säger Gudrun Schyman som befinner sig på konferens när Nöjesbladet ringer upp".


Jag hoppas verkligen att Gudrun ställer upp i Let's dance! Då lovar jag att titta på varje avsnitt! Jag kan verkligen tänka mig henne i en eldig tango!


Av J Von Apa - 22 september 2009 07:56

Nu när både jag och min syster pendlar på topplistorna över mest besökta bloggar så blir det lite utav en tävling mellan oss två. Hon har legat etta. Jag tror att jag låg på plats 25 som bäst. Nu jävlar!!!

Annras? Jag har världens mest trånga byxor på mig. Jag hoppas att det inte ser ut som tights när jag går omkring där på skolan. Nåväl, nu ska jag gitta innan jag måste kuta!

Presentation

Besöksstatistik

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Har du ljugit i din blogg?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fläskbok


Ovido - Quiz & Flashcards