vonapa

Direktlänk till inlägg 23 september 2009

Kvarteret Negern

Av J Von Apa - 23 september 2009 19:58

Ordet neger härstammar från de latinska språket och betyder svart. Detta öknamn fick de afrikaner som förslavades utav européerna som behövde gratis arbetskraft. Fram till avskaffandet av slaveriet under 1800-talets mitt  kunde dessa människor köpas och säljas över hela vår jord. Trots avskaffandet fortsatte slavliknande förhållanden som barnarbete och trafficking. Över 11 miljoner människor från Afrika fördes till nord & Sydamerika


Ordet "neger" har alltså en negativ klang vilket de flesta tycker bland annat pga slaveriet. Att kalla någon svart är ju detsamma som att kalla någon för neger fast det är på svenska. 


"Vi tycker inte att man kan ha "ett kvarter som människor känner sig kränkta av" säger Håkan Holm (S)  ordförande i stadsbyggnadsnämnden i Karlstad".


Men det finns människor som tycker att namnet är helt ok!  exempelvis KD:s gruppledare i Karlstad, Peter Kullgren.


 "Namnet borde ha fått vara kvar, säger han till TT".

- Det är ett gammalt namn, och om vi fortsätter med att ta bort namn som vissa känner sig kränkta av så kommer vi i framtiden att ha en ofantligt fattig kulturhistoria.


Jag undrar om det skulle vara ok att kalla ett kvarter för  bögen, svennen, horan eller nazisten? Det finns ju mycket kulturhistoria inom detta också...

 
 
sofie

sofie

24 september 2009 11:56

Jag förstår inte problemet!! Neger somsagt betyder ju svart så vad är problemet, De är ju negrer, och kvarteret hett säkert negern innan det kom hit en massa svarta?!!
Det är inget rasistiskt med ordet neger det är detta jävla land som är så otroligt töntiga!! Rädda för minsta lilla.
I Sverige får vi knappt säga negerbolllängre, men i Norge därär det ingen som bryr sig! där heter det fortfarande Negerboll!!! Jag är så arg på detta!!!!

http://lalejja.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av J Von Apa - 15 februari 2011 18:03

TASK

Av J Von Apa - 4 november 2010 20:21

Ny mob. Messa ditt nr med namn. Gamla nr finns på andra telefonen. Orka föra över... Annars kan du lägga in ditt nr på FB så har jag det på mobben också! ...

Av J Von Apa - 20 oktober 2010 20:58

Kan folk sluta skriva om min blogg på facebook så att alla ser. Jag har faktiskt kollegor och familjemedlemmar som jag inte vill ska läsa den. Jag skyltar direkt inte med era bloggar! grr! Vill du ha den så fråga i ett diskret mail... ...

Av J Von Apa - 12 oktober 2010 23:24

Ni vet väl att Jag bloggar på annan adress numer. Om du har missat det så är det bara att fråga vilken... ...

Av J Von Apa - 12 oktober 2010 23:23


Idag börjar man fira upp de chilenska gruvarbetarna som sitter fast i en gruva 622 meter under marken. Enligt den chilenska tidningen El Mercurio bör man för varje räddad gruvarbetare räkna på knappt en timme; Först 20 minuter att hissa ner buren, ...

Ovido - Quiz & Flashcards