vonapa

Alla inlägg den 7 januari 2010

OCD

Av J Von Apa - 7 januari 2010 22:02

Fy fan för Facebook. Jag har kommenterat en länk tre ggr utan att min text syns. Vad kan det bero på? Pinsamt om det blir tre likadana inlägg på rad efter typ 1 h. Skulle inte förvåna mig!


Jag tittade just på en dokumentär om folk som har OCD.

En brud var asrädd för knivar och vapen då hon var rädd att tvinga sig själv att mörda någon. Inte för att hon ville det, men tanken på att hon kunde gjorde henne livrädd. Man har ju hört talas om folk med OCD som måste tvätta händerna hela tiden, nudda vid olika saker, utföra olika sorters ritualer eller samla på sig saker av olika slag.


Det går att urskilja fem sorters tvångstankar och medföljande-beteenden (ofta visar en patient upp flera av dessa):

  • Att se till att andra ej skadas.
  • Att undvika att bli smittad eller smutsig.
  • Att undvika känsla av ofullständighet eller "fel".
  • Att ej tänka tabutankar
  • Att samla saker.

Iaf så botades den här tjejen genom KBT och stegvis fick hon möta sina värsta fasor. Hela behandlingen avslutades med att hon och hennes terapeut gick till en skjutbana och sköt mot en pappdocka. En annan sak som den här terapeuften gjorde var att låta tjejen i fråga välja ut en av flera knivar som hon skulle hålla mot terapeutens halls och under samtal med kniven mot strupen (bokstavligt talat) fick patienten berätta hur hon kände. Jag skulle fan aldrig våga göra det där även om jag tycker att KBT är en fantastisk metod att få sjuka människor friska!

 

Av J Von Apa - 7 januari 2010 20:21

Vill man veta mer om den här snubben och hans band efter den här intervjun? Troligtvis inte...

Av J Von Apa - 7 januari 2010 17:59

Ångesten över mitt saldo nu...  

Jag hatar betalninga som dras i efterhand (typ 3 dagar senare.)

-Men shit! Har jag så mycket cash kvar? Jag åker taxi till restaurangen, köper mat och dricker vin & bujuder alla runt bordet!

Swich så drogs dom 3 dagar senare... Jävla skitsystem!

Av J Von Apa - 7 januari 2010 17:21

Jag    mig själv för att jag är en sån jävla stalker! Älskar att rota runt på nätet efter fölk! Nu ska mat stekas! Be safe!

Av J Von Apa - 7 januari 2010 17:04

Jag har funnit en hysteriskt rolig sida som heter awkwardfamilyphotos med sjukt roliga familjeporträtt á American style! Titta och njut av fler fina fotografier!

 

Av J Von Apa - 7 januari 2010 16:46

Imorgon har vi planeringsdag på jobbet och sen hade jag tänkt gå på bio, men det var visst bara en biljett jag hade! Den andra var en popcorn & läskbiljett så jag får antingen gå själv (troligt) eller hoppas på att någon vill haka på och betala själv!

På lördag är jag bjuden på tjejmiddag men är osäker på om jag ska gå   

Vi får helt enkelt se vad som sker...

Ikväll hade jag tänkt äta burgers med ris, men det var den maten jag fick på jobbet idag :/ Jag får improvisera ihop något annat helt enkelt.

Den senaste tiden har min besöksstatestik legat väldigt lågt med ett dalande resultat! jAG BORDE KANSKE SKRIVA NÅGOT JÄVLIGT PERVERST ELLER INTRESSANT (ISTÄLLET FÖR VAD JAG SKA ÄTA TILL MIDDAG)

*Älskar när man råkat trycka Caps Lock och märker det 40 år senare...*

Jag kanske ska glo på SVT-play, eller så sitter jag på FB och väntar in ngn het som jag kan försöka lura ut på galej till helgen! Just ja, pervot som skickar sms till mig ville ses. Han ville inte gå på någon krog utan träffas hemma hos honom. Jag tror jag passar!

Av J Von Apa - 7 januari 2010 16:20

Det här fina altarbordet fann jag på Blocket...

 

Av J Von Apa - 7 januari 2010 06:54

Första natten på länge som jag har sovit riktigt bra! Yes! rytmen är tbx!

Nu ska jag dra på mig täckbrallorna m.m och bege mig till jobbet. Sedan ska jag nog till biografen och hämta ut biljetter som jag har sagt att jag ska göra hela veckan. Hare!

Presentation

Besöksstatistik

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Har du ljugit i din blogg?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fläskbok


Ovido - Quiz & Flashcards