vonapa

Alla inlägg den 22 juni 2010

Av J Von Apa - 22 juni 2010 22:56

 

Av J Von Apa - 22 juni 2010 22:32

Usch, jag börjar redan oroa mig inför den där utbildningen som jag skrev om tidigare. Självklart måste jag googla på det och skrämma upp mig till max! Det är fan ett år tills den börjar (om den börjar & om jag får chansen att komma med.)

Det här hittade jag:


OMFATTNING

"Schemat för Montessorilärarutbildningen,3-6 år, inkluderar omfattande föreläsningar gällande de grundläggande delarna av Dr Montessoris filosofi och metod angående barns utbildning och fostran. Studierna inkluderar presentationer av och övning med speciellt material, observation och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i Montessoriförskolor under ledning av AMI-utbildade lärare.
Materialet inkluderar Praktiska Livet övningar, Sinnestränande Material, Matematik och Språk vilket omfattar det talade, de skrivna och de lästa aspekterna av språket. Dessutom introduceras Kultur (geografi, historia, biologi, vetenskap, musik och konst)."

Som jag har förstått det så måste man göra material själv och dokumentera, illustrera och arkivera i pärmar! Det är tydligen ett jäkla jobb! Man ska skriva ner en övning steg för steg. Hört något om över 30 moment när barnet ska träna att putsa en spegel exempelvis och ALLA övningar ska man väll kunna som ett rinnande vatten när man är färdigutbildad!

Dessutom krävs:
"Genomgången gymnasieutbildning. Kunskaper i engelska motsvarande Engelska B.
Yrkesutbildning (förskollärare, grundskollärare, läkare, sjuksköterska, fritidspedagog, beteendevetare, etc.) är att rekommendera.
Praktik på väl fungerande Montessoriförskolor ses som värdefull erfarenhet."

Jag är inte så säker på att jag alla de där kriterierna, men min chef kanske lägger in ett gott ord för mig. Jag menar, vem tackar inte ja till 50 papp som utbildningen kostar och jag får den kanske gratis som fortbildning   
Just nu älskar jag min arbetsplats!
Jag kom på att jag vill det här sååå sjukt mkt!
Av J Von Apa - 22 juni 2010 19:11

Idag var det glödhett ute på gården. Vi unnade oss en liten promenad vilket inte hör till vanligheten! Det känns verkligen som att sommarlovet kommer sakta men säkert! Min chef frågade dessutom om jag vill gå en Montessorilärarutbildning och jag måste säga att jag är fett intresserad! Det betyder dock att jag måste sitta i skolbänken och göra massor av material och fylla pärmar med allt möjligt under två somrar men efter det blir jag legitimerad Montessorilärare och det kan fan vara värt två somrar!

Efter jobbat kom Drakulina och hämtade mig! Jag kan vänja mig med en trevlig chaufför! Vi slängde dom där förbannade kartongerna som har fyllt en av mina garderober och sen bjöd jag på middag! Nu ska jag kolla plagg och spela pet! Puss från en nöjd herre!

Tänkte lägga upp en video från mob men jag fattar noll så det blir nog inget.

Jag klarade det med mycket möda och stort besvär! Jag TROR att den här videon kommer att nomineras till best short film nästa Oscars!

Av J Von Apa - 22 juni 2010 07:50

Han kom in till slut, katthelvetet. Nu väntar buss och sen rask promenad då mutakhallifbussarna inte vill samåka. Jag ska smöra för min kollega och kolla om hon vill ta min 6.50 imorgon. En nackdel är att jag måste stänga bygget, men vad fan gör det om jag slipper stressbussa. Tacka vet jag hela cyklar!

Igår på vårt smörgåstårtemöte (i mitt fall 2 glas cider möte) sa vår chef att vi i present fick en extra semesterdag! Jag funderar på att ta den på min födelsedag eller dagen efter. Alternativt fredagen och åka på en mysig weekend! Det börjar ju dra ihop sig som farfar sa...

Ovido - Quiz & Flashcards