vonapa

Alla inlägg under december 2009

Av J Von Apa - 19 december 2009 00:15

  Idag fyller min blogg 1 år!  

Året har varit händelserikt och mycket av det har jag delat med mig av till er!

I början av min "bloggkarriär" hade jag mindre än 60 läsare i månaden, vilket har ökat med tiden! Jag är oerhört tacksam för era roliga kommentarer och alla asbra bloggar jag har funnit tack vare min egna blogg!

Av J Von Apa - 18 december 2009 19:55

Jag är medveten om att folk som läser min blogg gör det av rätt anledningar, men jag känner mig oroad över att så gör det...

Jag har viktiga saker att förtälja! Mitt budskap gäller rättvisa! Jag KRÄVER fler läsare än ynka 50! Ni 50 som läser: <3

Ni andra kan suga skit ur era mödrars fishål!

Av J Von Apa - 18 december 2009 13:53

 

"Givetvis kommer min dotter hem från skolan precis mitt i slakten, när åtta avlivade lamm fortfarande sprattlar i sina dödsryckningar på stallbacken, vart och ett i en liten pöl av blod. Jag ser henne i ögon­vrån när hon, på ett väldigt dramatiskt sätt, gömmer sitt ansikte i armarna och störtar in i huset."


Ja det är ju faktiskt så verkligheten ser ut (fast den här skildringen var nog mer förmildrad än hur den ser ut IRL) och det kloka barnet vill aldrig mer äta kött! Min anledning till mitt kostval är inte bara de etiska. Det handlar om min personliga hälsa, moraliska aspekter och ur miljösynpunkt. Jag skulle inte ha några svårigheter att dra upp en morot, skala & hacka den i småbitar, koka och äta upp den men jag skulle tycka det var svårare att göra så med ett får. Det dummaste argumentet att börja äta kött igen var när en person (nämner inga namn) sa att det var synd om djuren för att jag åt upp deras mat! Andra tycker att det är ok att äta kött när det är jul, för det hör ju liksom julen till. Många "vegetarianer" äter inte köttbitar, men har inget emot köttbuljong, gelatin eller fisk/fågel.

Efter min koständring frågade folk om jag inte tyckte att det var svårt att undvika kött. Att det är ju såå svårt med vegetarisk mat. Vad är det som är så svårt med att laga mat utan kött? Det finns ju massvis av komplement till kött.

 

Av J Von Apa - 18 december 2009 13:46

Gud så skönt att vara hemma innan 14! Kvällen blir som den blir. Jag har iaf bjudit lite folk hit. Nu är det tvätt och städ som gäller. Jag kanske hinner med lite vila också om jag har tur!

Av J Von Apa - 17 december 2009 18:54

Av J Von Apa - 17 december 2009 17:03

Hihi! Jag visste att jag skulle få en del kommentarer angående föregående inlägg för det får jag alltid när jag skriver om islam eller ND. Jag håller med om att burkan kan anses kvinnoförnedrande. Självklart ska kvinnor som vill klä sig i burka få det och självklart ska de kvinnor som inte vill ha en, fast kanske måste bära en genom tvång få hjälp från samhället! Jag anser att man kanske inte kan bära sin burka inom vissa yrken där identifiering är viktig, annars är det fine för mig.  

Av J Von Apa - 17 december 2009 13:19

Jag läste att i Frankrike vill de förbjuda kvinnor att går klädda i burka. Jag fattar verkligen inte vad dealen är med all islamofobi! Jag vet att man inte kan säga att islam och burkan är samma sak, men det gäller även andra saker som rör islam som slöjan, maten, kulturen, musiken, barnuppfostran osv osv. I Norge vill 1/3 att man inte ska bygga minareter vid moskéerna och om ett lagförslag skulle träda ikraft att bränna ner alla moskéer skulle jag tro att många  skulle rösta ja.

Självklart går denna främlingsfientlighet och lågkonjunkturen hand i hand. Många tycker att muslimerna tar våra jobb och liknande hat mot andra folkgrupper i samband med kriser i ekonomin har vi sett tidigare i historien…

 

Varför får inte kvinnor gå klädda i burka? Man får väll gå klädd nästan hur man vill? Ingen skulle väll förbjuda kvinnor att gå klädda i latex, kodräkt, som french maid eller i gladpack?

Visst förstår jag att man kanske inte bör gå klädd helnaken eller i SS-uniform men snälla! Jag råder alla att sköta sina egna affärer och låta folk göra som dom vill! Förhoppningsvis får kvinnorna i burka också göra som de vill...

Av J Von Apa - 17 december 2009 06:54

Om det hade varit 1 april så hade jag trott att det här var ett skämt! Det ryktas om att det brittiska 1980-talsbandet Spandau Ballet ska köra ett gig i yttre rymden. För cirka 1,4 miljoner kronor får du inte bara en plats i Bransons rymdfärja Enterprise utan också en konsert med Spandau Ballet...

Det känns som ett PR-trick.

 

Ovido - Quiz & Flashcards