vonapa

Direktlänk till inlägg 8 december 2009

Lill-Babs i en piffig Burka!

Av J Von Apa - 8 december 2009 12:57


Dagens ord: Niqab

Det är iaf vad vi på min arbetsplats pratar om då det har debatterats friskt i svenska medier om detta klädesplagg. En tjej som läste till barnsköterska fick inte slutföra sina studier då hon ville täcka sin kropp och större delar av sitt ansikte med tyg. Personligen tycker jag att alla människor ska få gå klädda hur de vill (om det är deras fria val). Män i klänning, kvinnor i byxor (i vissa fall). Jag har dock lite svårt för äldre damer som klär sig Som Britney Spears... Bland många muslimer är Niqab det finaste en kvinna kan bära. Personligen tycker jag att det är rätt konstigt att kvinnorna ska/vill dölja nästan hela sin kropp för att inte fresta karlarna! Jag menar, om de muslimska karlarna är så jävla kåta så är väll inte ett stycke tyg några problem att ta sig igenom. Vore det inte bättre med en ögonbindel åt dessa män? Man spar massvis av tyg och kvinnorna får luftas.

Många av kvinnorna som bär Niqab/Hijab har en helt annan syn på detta. Jag kan inte säga att jag är speciellt påläst eller kunnig inom islam.


"Profetens fruar är våra största kvinnliga förebilder som vi försöker efterlikna i klädstil men framförallt i uppförande och gudsmedvetenhet. Dessa kvinnor hade ledande positioner i det dåvarande islamiska samhället. De var allt från experter i religionen till deltagare i slag och det iförd i niqab. Vår klädsel begränsar således inte oss utan det är människors förutfattade åsikter om oss som gör det." Det skriver LEILA MAHMOUD och ALIA KHALIFA.


Personligen är jag kluven i frågan, men självklart tycker jag att islam skall blomma i alla röda småstugor här i Sverige! Jag skulle gärna se Lill-Babs i en piffig Burka!  

 
 
Olga

Olga

9 december 2009 11:56

det dåvarande islamiska samhället

Det är just det.
Niqab bär spår av gamla traditioner och representerar inte ett modernt Islam.
Exv kristendom har i viss mån anpassat sig till 2000-talet(homoäktenskap kan vara ett exempel) men niqab tycker jag tyder på ett ganska förlegat och ålderdomligt synsätt.

http://www.tetris.bloggagratis.se

 
Ingen bild

valle

9 december 2009 12:59

Nog vore det synd att dölja Lill-Babs sexiga kropp i en burka!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av J Von Apa - 15 februari 2011 18:03

TASK

Av J Von Apa - 4 november 2010 20:21

Ny mob. Messa ditt nr med namn. Gamla nr finns på andra telefonen. Orka föra över... Annars kan du lägga in ditt nr på FB så har jag det på mobben också! ...

Av J Von Apa - 20 oktober 2010 20:58

Kan folk sluta skriva om min blogg på facebook så att alla ser. Jag har faktiskt kollegor och familjemedlemmar som jag inte vill ska läsa den. Jag skyltar direkt inte med era bloggar! grr! Vill du ha den så fråga i ett diskret mail... ...

Av J Von Apa - 12 oktober 2010 23:24

Ni vet väl att Jag bloggar på annan adress numer. Om du har missat det så är det bara att fråga vilken... ...

Av J Von Apa - 12 oktober 2010 23:23


Idag börjar man fira upp de chilenska gruvarbetarna som sitter fast i en gruva 622 meter under marken. Enligt den chilenska tidningen El Mercurio bör man för varje räddad gruvarbetare räkna på knappt en timme; Först 20 minuter att hissa ner buren, ...

Presentation

Besöksstatistik

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Har du ljugit i din blogg?
 JA
 NEJ

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Fläskbok


Ovido - Quiz & Flashcards